VAIKŲ NAMAI
Man buvo labai baisu – pradėti dirbti. Labai baisu.
Su ligoniu kabinete esam dviese ir man viską reikia spręsti pačiai ir tuoj pat, o niekas neaišku. Susvaigsta galva, išpila šaltas prakaitas. Šalia nėra draugų, kaip būdavo per užsiėmimus Institute, greta nestovi dėstytojas, su kuriuo bet kada gali išsiaiškinti visas problemas, nėra laboratorijos, rentgeno, artimiausi kiti gydytojai Jurbarke, už 25 kilometrų ir nei vieno iš jų aš nepažįstu, negaliu pasiskambinti – Petrai ar Jonai, štai toks atvejis, ką galėtum man patarti?
Ir knygų neturiu, negaliu pasiskaityti, nes mūsų su vyru studijų metais susipirktas knygas jis visutėles išnešė kažkur pas draugus (draugus?), kad aš nepaprašyčiau dalintis, tik su pašaipa įteikė higienos vadovėlį:
– Tau vaiknamy tos maldaknygės užteks.
Taip ir atvažiavau į Viešvilę susirišusi į seną Montanos vystyklą krūvelę studentiškų užrašų. Nenueisi į biblioteką, nenusipirksi knygyne, nepanaršysi internete – viso to mano kaime paprasčiausiai nebuvo. Ir patirties nebuvo jokios, apžiūrinėdama ligonį, rodos, nieko negirdžiu, nieko nečiuopiu. Laimei, dar Kaune pasisekė nusipirkti vaistų žinynus, užsiprenumeravau krūvą rusiškų žurnalų, kelias reikalingiausias knygas tėvelis surado Vilniuj.
Klydau, klupau, siuntinėjau ligonius tyrimams, konsultacijoms, kol vieną dieną lyg kas raištį nuo akių nuėmė – išgirdau visus šnabždesius ir karkalus plaučiuose, širdies tonų pakitimus, ūžesius, užčiuopiau blužnį leukoze sergančiam. Baimė praėjo, bet išliko nuolatinis nerimas, rūpestis – neapsirikti, nesuklysti. Po kelerių metų tokių universitetų, jei būčiau grįžusi į Kauną, jau būčiau galėjusi dirbti ir Klinikose.
Vaikų namuose taip pat daugybė patirčių, daugelis blogų. Jos kaupėsi, aitrino, kol nebeištvėriau ir, įsitikinusi, kad nieko negaliu pakeisti, niekuo padėti, dezertyravau iš Viešvilės..
Ilgai svarsčiau ar rašyti apie visa tai – skaudu ir vargu ar kam įdomu. Ryžausi – kam neįdomu, tegu neskaitys. Jaučiu didelę skolą vaikams, bent papasakosiu.
Vaikų namai buvo įsikūrę dideliam, senos vokoiečių statybos raudonų plytų pastate su neseniai pastatytu, prie senojo pastato labai nederančiu silikatinių plytų priestatu. Visas tas darinys buvo vadinamas kremliumi. Jame gyveno mokyklinio amžiaus vaikai. Ikimokyklinukai gyveno atskirame pastate ir buvo vadinami mazgiais.
Dar nepradėjus dirbti, vaikų namų sesutė mane įspėjo, kad teks pradėti nuo utėlių. Metus prieš man atvažiuojant vaikų namai neturėjo pastovaus gydytojo, tik sykį savaitėj kelioms valandoms atvažiuodavo iš Jurbarko, sesutė Lidija buvo dekretinėse atostogose, vaikų švaros nebuvo kam tikrinti. O dar tą vasarą kremliuje buvo daromas kapitalinis remontas, todėl kuo daugiau vaikų pasistengta išleisti pas tėvus, giminaičius – t. y. į visokias lindynes, iš kurių rudeniop taip pat susirinkom muilo nemačiusius, utėlėtus.
Pabandykit įsivaizduoti mus dvi, sesutę Lidiją ir mane, prieš 245 utėlėtus vaikus ir dar direktorius uždraudė auklėtojoms ir auklytėms mums padėti, nes tai esąs vien mudviejų reikalas – ištepti vaiko galvelę vaistais reikią specialaus pasirengimo. Tik, laimei, personalas buvo protingesnis, dirbom visos atsiraitojusios rankoves ir iki Naujų metų tą negandą beveik buvom įveikusios.
Keletą kartų per metus, dažniausiai per šventes, į vaikų namus atvažiuodavo šefai ir Švietimo ministerijos ponios, tokios puošnios, susireikšminusios, mielaširdingos. Atvažiuodavo su krūvom dovanų, pabendraudavo su vaikais, pasižiūrėdavo jų paruoštą programėlę ir vėl išvažiuodavo – iki kito karto, tik sumaištį sukeldavo. Pirmąją mano žiemą viena tokių ponių atsitiktinai pakedeno mūsų juodaplaukės gražuolės Ritutės ševeliūrą ir pastebėjo išdavikę glindą. Tai kilo triukšmas! Tarsi vėjo gūsis nupūtė ponių meilę vaikams, pasibaisėjusios, kad neapsikrėstų, juos atstūmė.Užpultas direktorius kaltę suvertė mudviem su Lidija. Aš nusivedžiau garbias ponias į savo kabinetą, iš spintos išėmiau glėbį vaikų bylų:
– Štai, žiūrėkit, koks utėlėtumas buvo kai pradėjau dirbti. Jūs pavėlavot atvažiuoti.
Nežinau, kaip direktorius aiškinosi su valdžia, bet po to vis kur mane sutikdamas nuverdavo piktu žvilgniu, bet nepriekaištavo, tik pasakė, kad gi ir protas mano visą tiesą rašyti į istorijas. Po kurio laiko mūsų senutė „polutorka“ išvažiavo į Vilnių su rūkytų žiobrių, ungurių dėžėmis, miško gėrybėm, surinktom vaikų.
Sykį rudenį ėjau iš iškvietimo pas ligonį. Prieš mane ėjo vyriausių vaikų grupė, kaip paprastai, rikiuotėj. Jau nešilta, rytais ir pašalnoja. Žinojau, kad vaikai grįžta pietų iš talkos – padėjo auklėtojai kasti bulves. Gal tai ir nieko blogo.
Iš toliau niekaip nesuprantau, ką kai kurie vaikai nusipaišę ant batų padų, kad einant švysčioja kažkas balta. Pasiveju, paprašau parodyti – ogi tai basos pėdos šviečia pro skyles sandalų paduose, jie taip beviltiškai sudėvėti, kad tik viršai dar tveria, o padų beveik nebėra. Auklėtoja teisinasi, kad nebeverta išrašyti naujus sandalus, jau duos rudeninius aulinukus. Tai kodėl neduoda? Trukteli pečiais – neprisirengia. Juk ne savi vaikai – basi per šalnas.
O vieną dieną kaip reikiant patraukė šaltelis, jau ir gruodas. Vėl sutinku vaikų grupę, pradžioklinukų – net sustoju, palaukiu kol prieis ir labai pasigailiu, kad neturiu fotoaparato – tokio vaizdo nė norėdamas nesukursi.
Eina vaikų rikiuotė, susitraukę, rankas po pažastim susikišę, kad būtų šilčiau, vienplaukiai, su uniformine apranga, be striukių, paltukų, o greta rikiuotės eina jų kailiniuota auklėtoja ir vedasi savo sūnaitėlį gal kokių penkerių metelių, apvilktą mutoniniais kailinukais, tokia pat kepurėle, apautą šiltais batais, pirštinėtą.
– Ko, daktare, taip žiūri? Ar kas negerai?
– Palaukit – sakau – atsinešiu fotoaparatą, nufotografuosiu ir atiduosiu spaudai. Būtų gerai ir į užsienius kaip nors perduoti.
Ne iš karto auklėtoja suprato kame reikalas, o kai suprato, baisiai supyko. Žinoma ant manęs. Sako, kad kepurių, pirštinių taip anksti niekad neduodama, nes dieną nešalta ir vaikai jų nesaugoja, išmėto. O dėl aprangos – taigi čia visai netoli mokykla, nespėja sušalti.
Po dienos kitos pas mane į kabinetą pradėjo eiti vaikai, po vieną ir grupelėmis ir visi su tokia pat bėda – sutino, pamėlynavo plaštakos, net skystis sunkiasi, pirštai išsiskėtę. Kai kuriems sutino ir pėdos.
Nesusigaudžiau, kas tai per susirgimas nei kaip jį gydyti, nieko panašaus nebuvau mačiusi. Gerai, kad sesutė žinojo daugiau už mane, nes po pirmų šaltelių taip būna kasmet – tai alergija šalčiui. Sykį nušalus rankas ar kojas nuo menkiausio pasikartojusio atšalimo liga paštrėja.
Vaikai labai kenčia, nes skauda, niežti, jie neiškenčia, kasosi, verkia ir vis tiek kasosi, pažeistos vietos dažnai supūliuoja.
Turbūt reikėjo man ryžtingiau kautis su abejingumu, bet ne karys aš, tuo labiau, kad reiškinys buvo visuotinis ir niekas manęs nepalaikė, o direktorius tiesiog tyčiodavosi. Keisčiausia, kad tas pats direktorius po kelerių metų sutiktas Palangoj atrodo, tikrai nuoširdžiai gailavo:
– Ką aš padariau, ką aš padariau, kad tave išgraužiau ?
Vaikų namams tikrai buvo skiriami dideli pinigai, netrūkdavo nieko, bazėse gaudavo visko, ko reikėdavo. Daugelio prekių dar beveik nebūdavo parduotuvėse, o vaikų namams skirdavo. Nebūdavom baudžiami, jei pereikvodavom pinigus maistui, bet labai bardavo, jei nesunaudodavom. Ir vis tiek vaikams kažko trūkdavo, nors dalindavom vitaminus, medicinines mieles, žuvų taukus. Jie valgydavo neįtikimiausius dalykus.
Taip Velykų dieną auklėtoja išsivedė grupę vaikų pasivaikščioti. Einant pro daržus vaikai aptiko pernykščių morkų ir kopūstų kotų, rovė ir valgė pasidalindami. Paskui vienas vaikas pelkės pakrašty rado dar kažkokią šaknį, suvalgė ir tą.
Po kelių valandų berniukas mirė, nespėjo nuvežti nė iki Jurbarko. Aš, kaip tyčia, buvau išvažiavusi, bet taip pat tikriausiai niekuo nebūčiau padėjusi, nes tai buvo nuodingiausias augalas Lietuvoj – Nuodingoji nuokana (Cicuta virosa).
O kitą kartą mane iki ašarų sugraudino pamatytas vaizdas, kaip du berniukai, kuriems virėja padavė dubenį su nuvirtais sriubai kaulais nunešti direktoriaus šuniui, užėję už „kremliaus“ sienos, manydami, kad yra saugūs, niekieno nematomi, puolė patys godžiai tuos kaulus graužti – iš mano mansardos tai matyti.
Bandžiau rašyti meniu ilgesniam laikui, kad nesikartotų vis tie patys patiekalai, bandžiau klausinėti vaikų, ko jie norėtų, ką mėgsta, bet niekas nuo to nesikeitė.
Vaikų namų augintiniai puikiai prisitaikę gyventi savo įprastoj aplinkoj, žino rašytas ir nerašytas taisykles, neklysdami vertina žmones. Vienų auklėtojų ar auklyčių paprasčiausiai neklauso, nors jos užkimtų berėkdamos, kitas supranta iš žvilgsnio. Ir klausymas klausymui nelygus – būna iš baimės, bet būna iš meilės. Tai palaima.
Visada stebėdavausi, kaip jie pajunta, ar turi laiko ir noro su jais bendrauti, jei ne, tai ir neįkyrės. Įeini į grupę, nežiūrėdama į vaikus nueini tiesiai pas auklėtoją, aptari reikalą dėl kurio atėjai – vaikai žaidžia sau, tarsi nemato. Bet jei neskubi išeiti, apsidairai, kažkam šypteli, tuoj visas būrys pribėga, apsikabina, kiekvienas kažką sako, kažko klausia ar tiesiog čiupinėja, glosto. Jei praeidamas pro būrelį vaikų paglostai kieno nors galvelę, tuoj po ranka atsiranda krūva galvelių, norinčių būti paglostytom. Tai jaudina, paperka.
Mano sesutė Lidija buvo šventas žmogus, jai nereikėdavo vaikams net sakyti nuradymus, jie patys stengdavosi atspėti. Pas ją ir namuose nuolat sukinėdavosi vienas ar keli vaikų namų vaikai, jai tai būdavo savaime suprantama.
Į mudviejų kabinetą vaikai užeidavo nuolat – išgerti paskirtus vaistus, pasiguosti jei kas suskausdavo ar šiaip apsidairyti, pasikalbėti.
Būdavo kasdienis darbas – perrišinėjimai, ypač pirmąją vasarą, kai daugybė vaikų kankinosi su pūlinukais rankose, kojose. Matyt aplinkoj cirkuliavo kažkoks gana piktas mikrobas, vaikai nukasydavo uodų, aklių įkandimus ir jie supūliuodavo. Per tokį būrį judrių vaikų pasitaikydavo ir traumų. O vaikai mėgo tuos perrišinėjimus, jie labai norėdavo dėmesio, bet kokio, kad tik jam vienam, o jei dar tai susiję su lietimusi prie kūno, tai sutikdavo kentėti net skausmą. Todėl būdavo vaikų, kurie tyčia neleisdavo sugyti pūliniams, juos draskydavo, kad tik tie perrišinėjimai nesibaigtų. Buvo berniukas, kuris lupinėdavosi šašus ir juos suvalgydavo – liovėsi tik kai sumaitinom nemažai medicininių mielių.
Turėjom berniuką, segantį epilepsija. Jis pas mus kasdien ateidavo išgerti vaistus, kabinete jausdavosi kaip namie. Vieną dieną man pasirodė keista, kad jis, pats nuėjęs į kitą kambarį, pasiėmęs savo tabletę, na, gal kiek užtrukęs vaistų spintoj, negaišdamas išėjo, o nepasiliko pabūti, pasišnekučiuoti, kaip buvo pratęs.
Naktį mane pažadino naktinė auklė – nesuprantanti, kas pasidarė vaikui, jis visas raudonas ir labai išsigandęs. Nueinu – tikrai raudonas, tikrai išsigandęs. Susiprotėjau, kad gi ryte parsinešiau naujų vitaminų su nikotinine rūgštimi, ką jau ką, o vitaminus vaikai labai mėgdavo, reikėdavo saugoti, o tuo bernaičiu mudvi su Lidija pasitikėjom. Kiek, klausiu, pasiėmei vitaminų?
– Saują...
Mato, kad netikiu :
– Ir dar biškį...
Viską, ką skanaus vaikai gaudavo ar kokiu nors būdu nugvelbdavo dieną, stengdavosi išsaugoti vakarui, kai galima palįsti po antklode ir suvalgyti niekam nematant. Taip ir tie vitaminai buvo suvalgyti tik vakare, šiek tiek ir draugui duota.
Viskas baigėsi gerai, užteko išplauti skrandį, o tas posakis – saują ir dar biškį – tapo folkloru.
Kur, manot, švenčiausia vaikų namų vieta? Ne, ne pamokų ruošos kambariai, ne darbelių kabinetai, net ne miegamieji – švenčiausia vieta yra virtuvė. Ten vaikai mielai eidavo budėti, ten, nutaikę laisvą minutę, nubėgdavo paprašyti stiklinės kompoto ar ko nors perkąsti. Pagal taisykles neturi po valgio likti produktų, bet visada likdavo ir už tai niekada virėjų nebariau, man atrodė šventas veiksmas paduoti prašančiam vaikui nuo pusryčių atlikusį blyną. Mūsų virėjytės buvo pačios tikriausios pedagogės, tik kad neturėjo diplomų. Virtuvėj dažnai toliau nuo auklėtojų akių būdavo sprendžiami konflikai, išsipasakojamos bėdos, rūpesčiai.
Kaip, manot, verdami kiaušiniai vaikų namuose? Sakysit, paprasta – įdėti į verdantį vandenį ir virti? Taip žaisti galima namie, o ten reikia iš karto išvirti apie tūkstantį kiaušinių, kol su šaukštu įdėsi paskutinį, pirmasis jau bus mėlynai suviręs, todėl į dubenį įklojama puspaklodė, prikraunama kiaušinių, atsargiai surišami kampai, pora tokių pundų pakabinama ant karties ir įleidžiama į katilą verdančio vandens – išverda visi kartu. Atsimenu, kaip aš spoksojau pirmą kartą tą procedūrą pamačiusi ir kaip juokėsi virėjytės.
Kartą pasitaikė mano namo kieme susieiti bent kelioms auklėtojoms, stovim, kalbamės. Netoliese grupė vaikų nešioja sukapotas malkas į direktoriaus malkinę.
Aptarinėjam visus vaikų namus sukrėtusį įvykį – direktorius su auklėtoju užsidarė vieną neklaužadą šeštoką kabinete ir gerai jam išpėrė kailį. Po to vaikas pabėgo iš namų ir pasislėpė, kiti vaikai jam nešiojo maistą, buvo sukurta visa sistema, kaip tai padaryti nepastebėtiems. Tą kalbamą rytą vaikas jau buvo grįžęs namo, kai direktorius per tarpininkus pasižadėjo, kad daugiau nebus mušamas.
Štai tą įvykį ir aptarinėjom. Nuomonės sutapo, kad vaikas tikrai išdykęs, užsispyręs, akiplėša. Nesutarėm tik dėl auklėjimo priemonių. Auklėtojos sakė, kad viskas buvę išbandyta, o aš netikiu – kuri pasakėt, kad jį mylit? Kuri kalbėjot gerumu, juk matau, kad tik barat? Kaip gali išlikti susitvardęs vaikas, kiekvieną dieną visų puolamas? Jis turi sužvėrėti. Jei bent viena konfliktuojančių pusių elgiasi išmintingai, viską galima išspręsti geruoju – nejau tuo išmintinguoju turi būti vaikas?
Ginčijomės. Pagaliau man buvo pasakyta, kad aš nesu pedagogė ir ne man suprasti, koks sunkus jų darbas. Sutinku, darbas išties nelengvas, kartais tiesiog gaila būdavo žiūrėti į tas Pedagoginę mokyklą ką tik baigusias mergaičiukes, dar tik pradedančias dirbti, vos keleriais metais vyresnes už mūsų aštuntokus, o ūgiu dažnai ir mažesnes. Ne juokas būdavo susitvarkyti su keturiasdešimčia išdykėlių grupėj ir todėl jos, radusios kokią galimybę ar šiaip taip atidirbusios pagal paskyrimą priklausomus metus, važiuodavo kuo toliau nuo vaikų namų. Ne visiems duota.
Sakau, kad jos nepasistengė pažinti to primušto vaiko, o iš tiesų jis labai geras, jautrus – mudu dažnai pasikalbam. Jei neauginčiau viena dviejų savo mergaičių, nepabijočiau jį įsivaikinti.
Štai tuos mano žodžius nugirdo malkas nešę vaikai ir papasakojo anam berniukui. Jis tapo mano šešėliu. Kur bepasisukdavau, kur bepažvelgdavau, visur sutikdavau jo mylinčias, ištikimas akis. Kartais man atrodydavo, kad net miegodama jaučiu jo žvilgsnį. Tokia meile niekas gyvenime manęs daugiau nemylėjo, o aš jį išdaviau, išvažiavau. Nelengva, oi kaip nelengva buvo apsispręsti.
Dabartiniu protu galvoju, kad dažna pedagoginių nesėkmių priežastimi buvo va tokios, didžiulę atsakomybę uždedančios meilės, baimė. Vaikai nemoka mylėti truputį, jie arba myli, arba ne ir to paties reikalauja iš suaugusių. Bet jeigu jau ryžaisi mylėti, tai turi atiduoti save visą. Negalima užbrėžti ribos – myliu, bet tik iki čia, toliau tau nevalia! Ne kiekvienam tai pagal jėgas.
Ir dabar pas mane namie ties lova kabo lentutė su išdeginta stilizuota vaiko galvele – Viešvilės vaikų namų emblema. Ją per darbelius padarė ir man moters dienai dovanojo vaikai. Kai būdavo sunku, kai nežinodavau kaip pasielgti, dažnai pažvelgdavau į tą paveislėlį ir viskas stodavo į vietas. Iš tų gyvenimo nuskriaustų vaikų aš gavau daugiau, negu daviau jiems.
Praėjo žiema, atėjo gegužės pirmoji. Demonstracijos kaime nebūdavo, bet minėjimas vaikų namuose – būtinai. Iš anksto būdavo ruošiama programa, eilėraščių montažai, dainos, šokiai. Vaikai šventiškai aprengiami, išrašomi nauji, pavasariniai rūbeliai.
Tais laikais dar tik pradėjo atsirasti vaikiškos spalvotos pėdkelnės, jų daugybę parvežė iš bazės. Mūsų vaikai atrodė kaip iš paveisliukų. Buvo daug gabių vaikų, malonu būdavo stebėti pasirodymus.
Sekanti diena po švenčių buvo pavasariška, saulėta. Man kiek keistai pasirodė, kad darbų kabineto atvirų langų tarpulangėse pridžiaustyta daug senų pėdkelnių. Mergaičių darbelių mokytojos paklausiau, ką ruošiasi veikti per pamoką ir iš kur vėl atsirado šitiek senų pėdkelnių, kai jos buvo nurašytos. Man buvo ramiai paaiškinta, kad pėdkelnes sunešė darbuotojai – savo ir net giminaičių vaikų sudėvėtas, mergaitės jas susiadys, jau netrukus atšils, jų iš viso nebereikės, tada vėl nurašys, o naująsias pasidalino auklėtojos savo vaikams, nes pardotuvėse sunku gauti. Štai taip.
Tuomet įstaigose buvo kuriamos liaudies kontrolės grupės. Visi tų pareigų kratėsi, niekas nenorėjo konfliktuoti su valdžia. Kadangi aš kaišiojau savo kreivą nosį kur reikia ir kur nereikia, įsiutęs direktorius pasiūlė mane tokios grupės pirmininke. Nejau manė, kad išsigąsiu ir netikrinsiu? Patikrinau aprangos sandėlį sekančią dieną, kai iš bazės parvežė rūbus, avalynę. Supratusi, kad nuslėpti nepasiseks, pati sandėlio vedėja parodė kiek porų importinės avalynės pakeista pigiais, mūsų parduotuvėj nupirktais batais, kiek naujos patalynės – sena. Pasakė ir kur tie daiktai nukeliavo.
– Ar sodinsi?
– Nesodinsiu. Išvažiuosiu. Pasiuskitės jūs čia visi su savo tvarka.
Dar kurį laiką dirbau, o po atostogų į vaikų namus nebegrįžau, išvažiavau į Darbėnus. Nenorėjau ir nemaniau esanti paajėgi taisyti netobulą pasaulį, t.y. kautis su vėjo malūnais, nes visi aplink ramiai sau gyveno, buvo viskuo patenkinti ir žiūrėjo į mane kaip į keistuolę. O aš tik norėjau gydyti žmones. Ir dar kartą pagalvojau – kad tarp manęs ir ligonio nieko nebūtų. Jau buvau patyrusi tą nuostabų jausmą, kai nuo mano paskirtų vaistų ligonis sveiksta – kas kartą išgyvenamas stebuklas.
Tebesapnuoju Viešvilės miškus, pavasario, rudens potvynius, ledonešius Nemune, zuikių šauksmą užlietų lankų salelėse, o paskui svaiginantį vasaros pievų žydėjimą ir, rodos, matau „kremliaus“ languose liūdnus vaikų veidelius.
Jei galėčiau – iš naujo – šiandien tebegyvenčiau Viešvilėj, ten buvo tikrieji mano namai. Ne veltui sakė šišioniškis senukas, kad pagyvenę Viešvilėj ir išvažiavę kitur jaučiasi tarsi praradę namus, ją sapnuoja, o būna, kad grįžta.